Britse realisten

15.09.19 - 05.01.20
30 Meridith Frampton A Game of Patience

Locatie: Museum MORE, Gorssel

Voor het eerst buiten Groot-Brittannië! In Museum MORE is dit najaar de grote overzichtstentoonstelling For Real te zien. Met 75 werken van maar liefst 35 kunstenaars zet het museum het beste, meest fascinerende en onverwachte van de Britse schilderkunst uit het interbellum in de spotlights.

Museumtijdschrift: "Van het ophangen van de was en beeldschone portretten tot een aanklacht tegen oorlog. De vlootschouw van Britse realisten is gezellig, dramatisch en verbluffend."

Elegant, expressief en vervreemdend

Een zorgvuldige selectie van topwerken schetst een divers en fantastisch beeld van de artistieke ontwikkelingen aan de andere kant van Het Kanaal in de roaring twenties en dirty thirties. Verwant aan het internationale neorealisme maar soms ook onmiskenbaar Brits. Elegante stiff-upper-lip portretten, naïeve working-class taferelen, roerloze landschappen en stadsgezichten, vervreemdende stillevens maar ook expressieve, intense werken.

Mary Adshead, Daphne Charlton, c1935, Private collection, courtesy Liss Llewellyn, Image Bridgeman ©Pictoright 2019

Revolutie van het klassieke

Vanuit een gevoel van nostalgie gingen Britse schilders zich in ’20 en ’30 weer heroriënteren op het Engelse landschap en het plattelandsleven. Ook grepen de kunstenaars terug naar klassieke motieven uit classicistische werken en pasten dit toe in hun werk. Portretten waren in die tijd een belangrijke inkomstenbron: als je iemand van stand was, liet je jezelf portretteren. In deze tentoonstelling zie je elegante, vervreemdende en expressieve portretten van schilders zoals Meredith Frampton, James Cowie en Gerald Leslie Brockhurst.

De Britse werken zijn in een continentale context geplaatst: zo kun je in sommige werken scènes en technieken herkennen die doen denken aan werken van Nederlandse tijdgenoten zoals Carel Willink, Dick Ket en Raoul Hynckes, die ook in Museum MORE te zien zijn.

Boek een verdiepende rondleiding

Voor deze tentoonstelling is een verdiepende rondleiding door een van onze professionele gidsen te boeken. Een rondleiding duurt 1,5 uur en kost € 99,50. Er mogen maximaal 15 personen mee met 1 gids. Voor reserveringen en maatwerk kunt u bellen met 0575-760 324 of mailen naar info@museummore.nl.

Society-grootheden herontdekken

Maak kennis met vergeten society-grootheden zoals Meredith Frampton en Gerald Leslie Brockhurst of war painter Christopher Nevinson en de uitzonderlijke Stanley Spencer. Ook blijken er opvallend veel vrouwelijke kunstenaars op hoog niveau actief te zijn geweest, onder wie Dod Procter, Hilda Carline, Winifred Knights en de zusters Zinkeisen.

Met tientallen bruiklenen uit prestigieuze collecties van onder andere Tate, National Portrait Gallery, National Galleries of Scotland, The Ashmolean Museum, Imperial War Museum, Royal Academy of Arts, Ferens Art Gallery, Stedelijk Museum Amsterdam en internationale particuliere collecties.

Edward Wadsworth, Fruits de mer, 1926, Stedelijk Museum Amsterdam, schenking NN

Kunstenaars

Mary Adshead | Harry Epworth Allen | John Armstrong | Edward Baird | Robert Baker | Margaret Barker | James Bateman | Alan Beeton | Gerald Leslie Brockhurst | Harry Bush | Hilda Carline | John Cosmo Clark | James Cowie | Margaret L. Duncan | Meredith Frampton | Colin Gill | Lancelot Myles Glasson | Edward Irvine Halliday | Harold Harvey | Gladys Hynes | Winifred Knights | Thomas Esmond Lowinsky | James McIntosh Patrick | Christopher Nevinson | Algernon Cecil Newton | Dod Procter | William Patrick Roberts | Clifford Rowe | Percy Shakespeare | Gilbert Spencer | Stanley Spencer | Leonard Campbell Taylor | Edward Alexander Wadsworth | Anna Katrina Zinkeisen | Doris Clare Zinkeisen.