Peter Brusse
over Engeland

Dit event is voorbij.

Locatie: Museum MORE, Gorssel.

Museum MORE staat dit najaar natuurlijk in het teken van Britse cultuur. Met de Brexit in het vizier, neemt de legendarische oud-correspondent Peter Brusse u mee Het Kanaal over en weer terug aan de hand van zijn nieuwe boek Ach, Engeland. Want de Britten nemen dan wel afscheid van Europa, maar in het geval van Nederland is dat eigenlijk onmogelijk. Beide zeevarende naties delen een lange geschiedenis. Ze voerden oorlog met elkaar, probeerden elkaar te bekeren, leenden elkaars taal en imiteren elkaar nog altijd.

Rare jongens, die Engelsen. De zee die ons scheidt is niet eens zo breed, maar tussen de zandstranden hier en de krijtrotsen aan de overkant bestaat een wereld van verschil. Hoewel? Nederland en Groot-Brittannië zijn al eeuwenlang onlosmakelijk met elkaar verbonden, dan weer als vrienden, dan weer als vijanden. Ach, Engeland is een originele, caleidoscopische geschiedenis, een liefdesverklaring aan onze eigenwijze overbuur, geschreven door een van zijn grootste kenners. Want wij Nederlanders kunnen niet zonder de Engelsen – en andersom.

Peter Brusse

Peter Brusse (1936) is schrijver, journalist en voormalig hoofdredacteur van het NOS Journaal. Hij studeerde Rechten in Amsterdam en raakte bij het grote publiek bekend als correspondent in Londen voor de Volkskrant en het NOS Journaal. Hij bestudeert de Britten al ruim een halve eeuw en weet dat je ze nooit echt zult begrijpen. Hij schreef onder andere de bestsellers Neem nou Londen en Engeland bestaat niet.

Reserveren 9 november

De lezing door Peter Brusse duurt ongeveer 1 uur en aansluitend is er een signeersessie. Daarna kunt u op eigen gelegenheid het museum bezoeken en de tentoonstelling For Real | Britse Realisten uit de jaren '20 en '30.

Reserveer tijdig ivm het beperkte aantal plaatsen via events@museummore.nl

*Graag in uw mail ook uw naam en telefoonnummer vermelden.

• Zaterdag 9 november om 11.30 uur.
  • Ticketprijs €7,50 exclusief museumentree.
  • Betaling op de dag zelf bij de kassabalie in Museum MORE in Gorssel.

Museumkaart en BankGiroLoterijVIP-kaart geldig + €3,- toeslag.

Tentoonstelling For Real | James Bateman | Haytime in the Cotswolds | 1937 | Southampton City Art Gallery ©Bridgeman Images