MORE from home

Beide locaties zijn weer te bezoeken! Maar ook thuis valt genoeg te ontdekken. We hebben een aantal mooie verhalen en leuke video's verzameld. Breng een digitaal bezoekje aan Kasteel Ruurlo of maak kennis met de bijzondere Annie Zernike, de vrouw van Jan Mankes. Of ontmoet de 'Big Five' van het vooroorlogse neo-realisme waaronder Pyke Koch, Wim Schuhmacher, Dick Ket, Raoul Hynckes en Carel Willink. Ook kun je ruim 35 topstukken van Mankes ontdekken in de virtuele tour!

Bestel hier je tickets voor Museum MORE of Kasteel Ruurlo. We hopen u weer snel en gezond in Museum MORE & Kasteel Ruurlo te kunnen verwelkomen!

Ook thuis doen onze medewerkers ontdekkingen over collectiemysteries. Na stevige googlerondjes – fysieke naslagwerken raadplegen buitenshuis is nu bijna onmogelijk – heeft Museum MORE achterhaald welke locatie Jan Ouwersloot schilderde in zijn “Nederlandse havengezicht”.

Ontdek het verhaal

Ontdek topstukken uit de collectie van MORE

Zilveren bruiloft van Carel Willink

Veel kunstenaars zoeken in hun jonge jaren naar een eigen artistieke identiteit. Zo ook Carel Willink (1900-1983), de koele grootmeester van het neorealisme. Toen hij rond 1920 naar Duitsland afreisde, kwam hij in Berlijn in aanraking met de avant-garde. Expressionisme, dadaïsme, niets ging hij uit de weg. Later zei Willink: "Ik had zowat met elk 'isme' geëxperimenteerd. Na elke twee, drie, vier doeken wisselde ik van richting". In 1924, toen hij weer teruggekeerd was in Nederland, schilderde hij De Zilveren bruiloft. De invloed van Fernand Léger is zichtbaar, maar de werkelijkheid heeft duidelijk haar entree gemaakt in dit werk. Willink wilde het roer omgooien. "Vanaf dat moment kreeg de visuele wereld weer wat vat op me en bracht ik realistische elementen in mijn composities". Mooi detail is het schilderij in het schilderij. Waarschijnlijk een verwijzing naar Willinks vader, een niet onverdienstelijke amateurschilder die de jonge Carel meenam naar musea en zo de kiem legde voor de artistieke belangstelling van zijn zoon.

Meisje met pistool

Het beeld M.T. met pistool van de Engels-Nederlandse kunstenaar Thom Puckey maakt deel uit van een serie realistische marmersculpturen in de traditie van het 19de-eeuwse classisisme. Het klassieke schoonheidsideaal wordt door Puckey echter ondermijnd doordat de vrouwelijke naakten zijn uitgerust met wapens. De beelden gaan over kunst en schoonheid, maar ook over gevaar, macht en kwetsbaarheid. In plaats van het bekende en door vele mensen geliefde ideaal te bevestigen, werpt Puckey de kijker ruw op zichzelf terug. Want wat betekent schoonheid als die samenvalt met de macht om te vernietigen?

Rustende schoorsteenveger

De Utrechtse schilder Pyke Koch liet zich inspireren door de Italiaanse renaissance. Vooral het werk van Andrea Mantegna en Pierro della Francesca sprak hem aan. Met zijn onderwerpen toonde hij zich echter ook een scherp waarnemer van zijn eigen tijd. Koch had oog voor de zelfkant van de samenleving. Zo schilderde hij prostituées, travestieten en varieté-figuren. In schilderijen als Rustende schoorsteenveger verwees hij op verhullende wijze naar homoseksualiteit. Soms zit er iets dromerigs in het werk van Koch, dat de wereld van het onderbewustzijn verbeeldt.

Ontdek het
hedendaags realisme