Hedendaags realisme

Hedendaags realisme

De realistische stijl verdwijnt niet na de tweede wereldoorlog. Binnen de collectie van Museum MORE zijn verschillende hedendaagse kunstenaars vertegenwoordigd die belangstelling hebben voor ambachtelijk meesterschap, accuratesse en gezichtsbedrog. Oftewel het hedendaags realisme. Ook invloedrijke kunstenaars zoals Marlene Dumas en Erwin Olaf zijn vertegenwoordigd en nu te zien in Museum MORE.

Hedendaags realisme resulteert soms in het toepassen van ongebruikelijke materialen. Zo zien we in de werken van Michael Raedecker (1963) ‘borduurwerk’ en weet Hans Op de Beeck (1969) met zijn ‘geflockte’ alledaagse voorwerpen een nieuwe, zeer tactiele realiteit te creëren. Andere kunstenaars verwerken genres uit de klassieke schilderkunst. Zo refereren de foto’s van Tessa Verder (1967) aan de portretten van oude meesters, terwijl Levi van Veluw (1985) een fascinerende invulling geeft aan het thema zelfportretten.

Erwin Olaf

Erwin Olaf (1959) is één van Nederlands bekendste fotografen en maakt geregeld prachtige portretten van de koninklijke familie. In Museum MORE in Gorssel hangen een paar werken van Erwin Olaf uit de serie ‘Grief’. In deze geënsceneerde serie staat rouw centraal. ‘Grief’ verwijst naar de Amerikaanse aristocratie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw en roept beelden op uit een periode die in ons collectieve geheugen is opgeslagen; de moord op John F. Kennedy. Erwin Olaf gebruikt deze harde werkelijkheid. Zijn foto’s zijn een reconstructie waarin hij met zijn camera het exacte moment weet te vangen waarin alle hoop, onschuld en plezier verloren lijkt.

Museum MORE - Hedendaags realisme - Erwin Olaf - Barbara in scene, 2007

Marlene Dumas

Marlene Dumas (1953) spreekt over haar schilderijen als ‘tweedehands’ beelden. Het uitgangspunt van haar werk is overgeleverd beeldmateriaal. Ze heeft een archief aangelegd met beelden uit kranten, tijdschriften maar ook zelfgemaakte foto’s en polaroids. Snel en zonder voorstudie begint Marlene Dumas direct op het doek te schilderen waarbij zij in het eindresultaat lijkt te spelen met de spanning tussen kijken en bekeken worden. Het is aan de beschouwer om hier betekenis aan te geven.

Museum MORE - hedendaags realisme - Marlene Dumas, The Show Must Go On, 1988-91, Collectie Museum MORE

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief.

Ontvang eens per kwartaal het laatste nieuws en informatie over tentoonstellingen in uw mailbox.

  • Je gegevens zijn veilig. Door het formulier te verzenden, ga je akkoord met de privacy policy.