Ruud van Empel

Heldere kleuren, de natuur in volle bloei en kinderen in smetteloze zondagskleding: de foto’s van Ruud van Empel lijken paradijsjes van perfectie. Ze doen op het eerste oog realistisch aan. Pas in tweede instantie ziet de toeschouwer dat er iets niet klopt. Zijn de ogen van het kind dat je aankijkt niet te groot? Is de omgeving niet te idyllisch? De fotowerken van fotograaf Ruud van Empel (Breda, 1958) zijn geen gewone foto's, maar gecomponeerde beelden die zorgvuldig worden samengesteld uit honderden fragmenten van foto’s.

Fotograaf Ruud van Empel gebruikt een speciale collagetechniek waarbij hij fotofragmenten digitaal knipt en plakt om zo tot een zorgvuldig gecomponeerd beeld te komen. Zo ontstaan paradijselijke voorstellingen, die in de werkelijkheid niet bestaan. Juist de overweldigende schoonheid ervan zorgt bij de toeschouwer vaak voor een gevoel van onbehagen. Zijn kunst is 'echt' en hallucinerend tegelijk.

Ruud van Empel, Study in green #2, 2003, Collectie Museum MORE ©Pictoright
Ruud van Empel, Study of women, The Naarden Studies #5, jaartal, Collectie Museum MORE ©Pictoright

Internationale faam

Het werk van Ruud van Empel is voor televisiekijkers misschien niet nieuw. Hij valt in de jaren tachtig op als de creatief ontwerper van de serie Kreatief met Kurk van Arjan Ederveen en Tosca Niterink en bepaalt jarenlang de vormgeving van de series van Michiel van Erp. Gaandeweg zoekt Ruud van Empel een eigen richting.

Inmiddels heeft hij een grote internationale reputatie opgebouwd met zijn speciale fotocollagetechniek en brak hij door in Amerika. Elton John droeg tijdens een concert de ballade Goodbye Yellow Brick Road - een verwijzing naar de beroemde film The Wizard of Oz (1939) - op aan Van Empel.

In een interview vertelde de kunstenaar dat beelden uit zijn jeugd, oude familiefoto's deels de basis vormen van zijn werk: "Dit zijn de beelden die ik in mij heb, die ik koester. Ze vormen een reservoir voor mijn collages". Werk van Ruud van Empel is regelmatig te zien in de collectiepresentatie van Museum MORE.

Hedendaags realisme
in Museum MORE