Museum MORE toont t/m 23 juni zo'n honderd topstukken van de Duitse schilder Cornelius Völker (1965). Things You Shouldn't Paint is het eerste museale oeuvre-overzicht van Völker in Nederland en is tot stand gekomen in samenwerking met museum Kunstpalast in Düsseldorf. Ontdek de manier waarop Völker met weloverwogen verfstreken alledaagse dingen glamour geeft.
Lef
Er lijkt geen enkel onderwerp meer taboe in de kunst. Toch rekt Völker de grens op met beelden die alledaags lijken, maar doorgaans aan ons zicht onttrokken worden. In zijn schilderijen vereeuwigt Völker onder andere glanzende wapens en bebloede tampons. Hij verbeeldt cavia’s als popsterren of kiest kalende mannen als centrale figuur. Dingen die je eigenlijk niet hoort te schilderen. Op schijnbaar moeiteloze wijze choreografeert de kunstenaar met zijn penseel olieverf op doeken en tilt hij zijn onderwerpen op tot grote hoogte.
Verschijnen en verdwijnen
Cornelius Völker woont en werkt al meer dan 30 jaar in Düsseldorf en heeft in die decennia een reputatie opgebouwd als één van de meest markante figuratieve schilders van zijn generatie in Duitsland. Völkers schilderkunst is een voortdurende verkenning van het thema tijd. Welk onderwerp hij ook verbeeldt. Zijn schilderijen gaan over het verschijnen en verdwijnen van dingen.
Bevroren in tijd en ruimte
Zo heeft hij heeft talloze vervliegende en verstuivende wolken geschilderd. Ze waaien niet weg, maar lijken bevroren te hangen in tijd en ruimte. Hun fragiele, raadselachtige aanwezigheid wordt versterkt door de kleurstelling: verwarrende oranje of paarse tinten in plaats van clichématige witte schapenwolken aan een helderblauwe lucht. Geïsoleerd van een zichtbare omgeving doen Völkers onderwerpen bijna abstract aan. De kunstenaar kent zijn klassiekers maar geeft er een 21ste-eeuwse draai aan. Een pop-art-achtige vierkante chocoladereep is doekvullend. Ligt er een plas bloed of is het tomatenketchup die hij als een soort filmstill uit een thriller afbeeldt?
Zijn meesterlijk uitgevoerde schilderijen geven glamour aan schijnbaar onooglijke zaken.
Verwelkte schoonheid
Völkers eigenzinnige benadering van hedendaagse onderwerpen zorgen voor een spannende kijkervaring. Zijn schilderijen – vaak in groot formaat - lijken glamour te geven aan schijnbaar onooglijke zaken. De alledaagsheid van vieze vlekken op een tafel of geplet fruit dagen de beschouwer uit. Zijn vormexperimenten met de weergave van materialen en lichtreflecties kunnen je op het verkeerde been zetten.
Een paar rode lippen krijgt monstrueuze afmetingen. Een stapel boeken groeit uit tot de proportie van een imposante berg. Een bebloede tampon of gebruikte pleister zijn net zo betekenisvol als de prachtig verwelkende bloemen die Völker ook schildert. Het draait om existentiële thema’s. De kwetsbaarheid en vergankelijkheid van het (menselijk) bestaan. Völker weet deze eeuwenoude thematiek nieuw leven in te blazen door zijn onderwerpen luid en duidelijk op het doek te zetten.
Sensuele verfstreken
Völker zoekt niet alleen de spanning op tussen wat zogenaamd geoorloofd is binnen de kunst en de context waarin hij zijn onderwerpen vastlegt. Hij experimenteert ook voortdurend op technisch vlak. Zijn fascinatie voor alle mogelijkheden die verf biedt, is een drijvende kracht achter zijn kunstenaarschap. Alle uitersten wil hij hanteren. Soms zwiert Völker zijn penseel in een dramatische choreografie, dan weer in subtiele bewegingen. Met sensueel dikke verfstreken of juist transparante, tere verflagen zoekt hij naar het maximaal haalbare als schilder. Hij werkt doorgaans met liggende doeken – niet op ezel – zodat hij het werkproces optimaal onder controle kan houden en de verf niet per ongeluk naar beneden druipt. Het resultaat zijn kleurrijke, expressieve schilderijen die een nieuwe, moderne invulling geven aan traditionele figuurstukken en stillevens.
Cornelius Völker
De kunstenaar woont en werkt in Düsseldorf, waar hij aan de toonaangevende kunstacademie studeerde. Hij kreeg er onder meer les van de legendarische A.R. Penck en Dieter Krieg. Vanaf 2005 is tevens hij hoogleraar schilderkunst aan de Kunstacademie Münster. Een tiental jaren hield hij een atelier in New York en in zijn huidige woonplaats. Sinds 2018 is hij lid van de Noordrijn-Westfaalse Academie van Wetenschappen, Geesteswetenschappen en de Kunsten. Völker won verschillende prijzen en exposeert behalve in zijn vaderland, ook veelvuldig in de Verenigde Staten.
BOEK
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd kunstboek in het Nederlands /Engels. Deze catalogus is verkrijgbaar in onze museumshop in Gorssel.