Carel Willink

De Amsterdamse schilder Carel Willink is een van de belangrijkste Nederlandse schilders van de 20e eeuw. Hij is de bekendste schilder van het magisch realisme. Al sprak Willink zelf liever van imaginair of fantastisch realisme. Museum MORE heeft de grootste collectie met werken van Carel Willink (1900-1983).

Lowres 600x800 Carel Willink Zelfportret 1934
Carel Willink | Zelfportret | 1934 | copyright Sylvia Willink-Quiël c/o Pictoright

Het werk van Albert Carel Willink - ook wel A. C. Willink -is raadselachtig, elegant en vaak onheilspellend. In Kasteel Ruurlo zijn ongeveer 35 werken van hem te zien.

Op dit moment zijn ongeveer 5 schilderijen van Carel Willink te zien in Museum MORE in Gorssel.

Wil je alvast in de stemming komen? Willink hield van jongs af aan van klassieke muziek. Alles van Rachmaninoff, die hij had zien optreden, vond hij prachtig. In zijn atelier luisterde hij graag naar klassieke muziek op de radio en naar het pianospel van zijn 2de echtgenote Wilma. Met dank aan Sylvia Willink. Beluister onze speciale playlist op Spotify.

Carel Willink De Zeppelin 1933 Collectie Museum MORE Gorssel Mrs Sylvia Willink Pictoright 2021
Carel Willink, De zeppelin, 1933, Collectie Museum MORE, © Sylvia Willink c/o Pictoright

Weergaloos schilder met eigen handelsmerk

Vanaf zijn dertigste groeide zijn reputatie als weergaloos schilder van monumentale, architectonische decors en onheilspellende luchtlandschappen.

Carel Willink blonk uit in precisie en technische perfectie. Om te excelleren bestudeerde hij Oude Meesters die hij bewonderde, zoals Holbein en Vermeer. Rembrandt kon hem minder bekoren, zijn werk ‘rook teveel naar zweet en bloed’.

Lowres Museum MORE Kasteel Ruurlo zaal 9 Foto Eva Broekema

Koele naakten en humor

Willink hield van koel. Vrouwelijk naakt is bij hem nooit erotisch maar altijd esthetisch. Misschien wel intellectueel. Al hielp ‘intellect’ niet bij schilderen, meende hij. ”Als je schildert zit je geest in de punt van je penseel”. Maar Willink had ook humor en is weleens omschreven als een ‘geamuseerd pessimist’.

Voorvoelde hij met zijn apocalyptische schilderijen uit de ‘bange jaren ‘30’ het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog? Zo lijkt het bijna. Carel Willink werd na de oorlog met terugwerkende kracht vaak beschouwd als een soort ziener.

Carel Willink Zebras in rood rotslandschap 1958 Collectie Museum MORE 2000x1764
Carel Willink, Zebra's in rood rotslandschap, 1958, © Sylvia Willink-Quiël c/o Pictoright

Dodelijk verliefd op de realiteit

Willink bleef in de jaren ’50 en daarna stijlvast doorschilderen. Kunstpauzen vonden hem ouderwets geworden maar het grote publiek bleef hem bewonderen. Captains of industry en societyfiguren vroegen hem als hun portrettist. Zo schilderde hij portretten van biermagnaat Freddy Heineken en koningin Juliana.

Carel Willink haalde de moderne tijd zijn eigen universum binnen, met kerncentrales en atoomexplosies. Nog altijd dreigde de ondergang van onze beschaving in de wereld volgens Carel Willink. Maar de essentie van zijn kunst had geen politieke of maatschappelijke boodschap: “De kern van mijn werk is een dodelijke verliefdheid op de realiteit”.

600x800 Carel Willink Kameel in het park van Versailles 1956 copyright Sylvia Willink Quiel
Carel Willink, Kameel in het park van Versailles, 1956, collectie Museum MORE-Kasteel Ruurlo © Sylvia Willink - Pictoright

Exotische dieren

Carel Willink schildert tussen '50 - '62 een serie van 17 schilderijen met exotische dieren. Vaak in een omgeving waar ze niet thuishoren. Willink ging naar Artis om de dieren daar te fotograferen, en in zijn atelier maakte hij voorstudies die hij naar schilderijen omzette. Afbeeldingen uit de krant en foto's die hij tijdens zijn reizen maakte, gebruikte hij voor de achtergrond van het schilderij. Kameel in het park in Versailles is een van de schilderijen uit deze serie, die Museum MORE in de collectie heeft.

Lees meer over Kameel in het park van Versailles

Ontdek de magie
van Carel Willink
in Kasteel Ruurlo

LOW RES Musem MORE Kasteel Ruurlo entree Glazenbrug Meerdan Media 01 zonder blad 2