Het Geheim van de Meester

27.01.19 - 10.06.19
Lr Team Het Geheim van de Meester

Deze tentoonstelling is voorbij.

Locatie: Museum MORE, Gorssel

“Maar liefst 5 eeuwen uit de Nederlandse kunstgeschiedenis zijn te bewonderen in de expositie Het Geheim van de Meester”

Ook fan van de populaire AVROTROS tv-serie Het Geheim van de Meester? Er zijn inmiddels maarliefst 22 ingenieuze reconstructies gemaakt van beroemde meesterwerken uit Nederlandse en Belgische musea door het expertteam. Om dit te vieren zijn al deze reconstructies van dichtbij te bewonderen in Gorssel. Deze unieke expositie is het resultaat van een samenwerking van AVROTROS, POSVIDEO en Museum MORE en wordt ondersteund door de Provincie Gelderland.

De tentoonstelling is te zien in zaal 4 in Museum MORE in Gorssel van 27 januari t/m 10 juni 2019.

Het Geheim van de Meester van producent POSVIDEO in opdracht van de AVROTROS is een van de best-bekeken kunstprogramma’s op de Nederlandse televisie. Het programma won het New York TV & Film Festival en werd genomineerd voor een prestigieuze Rose d’Or in Montreux. Naast de uitzendingen op tv bezochten duizenden mensen ook de 15 theatercolleges van het programma. Ook is een royaal geïllustreerd boek uitgebracht met verdiepende informatie en nóg meer onthullingen van meesterlijke geheimen.

Het Geheim van de Meester op TV

Een team van topexperts gaat onder leiding van kunstenaar en presentator Jasper Krabbé de ultieme uitdaging aan: het reconstrueren van de meest uiteenlopende Nederlandse meesterwerken. Nederland heeft een roemrijke geschiedenis met ongekende wereldfaam op het gebied van de schilderkunst. De grote vraag is, welk geheim schuilt er achter deze grote meesterwerken? Seizoen 3 is te zien van 8 januari-26 februari, iedere dinsdag 21.15 op NPO2.

Het team

Kunstschilder Charlotte Caspers moet onder meer de stijl en techniek van zowel Karel Appel als Johannes Vermeer onder de knie krijgen. Ze krijgt daarbij hulp van restaurator Michel van de Laar, professor Joris Dik, materiaaldeskundige en Berd Visscher, timmerman. Jasper Krabbé reist als teamleider stad en land af om het juiste materiaal te verzamelen voor de reconstructies. Hij treedt op die manier in de voetsporen van de meester en vertelt de bijzondere verhalen over zowel de meester als het meesterwerk.

Te zien in de expositie

Alle 22 meesterwerken uit de drie seizoenen Het Geheim van de Meester zijn te zien in de speciale expositie in Museum MORE in Gorssel. Het Meisje met de parel van Johannes Vermeer (Mauritshuis Den Haag), Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan (Gemeentemuseum Den Haag), Zelfportret op jeugdige leeftijd en Jeremia treurend over de verwoesting van Jeruzalem van Rembrandt van Rijn (Rijksmuseum Amsterdam), Kindje, kerkje, beestje van Karel Appel (Dordrechts Museum), Vincent van Gogh met Zelfportret met grijze vilthoed (Van Gogh Museum) en Stilleven met akkerbloemen en rozen (Kröller-Müller Museum), De Marskramer van Jeroen Bosch (Museum Boijmans Van Beuningen), Portret van Jacobus Hendricksz Zaffius van Frans Hals (Frans Hals Museum), Meisje in kimono van George Hendrik Breitner (Rijksmuseum Amsterdam), Het Puttertje van Carel Fabritius (Mauritshuis Den Haag), Minerva overwint de onwetendheid van Peter Paul Rubens (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen), Portret van Wilma van Carel Willink (Museum de Fundatie), Gezicht op de Kromme Waal van Claude Monet (Van Gogh Museum), Madonna bij de fontein van Jan van Eyck (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen), Gezicht op Haarlem met bleekvelden van Jacob van Ruisdael (Mauritshuis Den Haag), Stilleven met asperges van Adriaen Coorte (Rijksmuseum Amsterdam), Wolken en water van William Turner (Museum de Fundatie), Le doigt sur la joue (De vinger aan de wang) van Kees van Dongen (Museum Boijmans Van Beuningen), Maannacht IV van Jan Sluijters (Voorlinden Museum & Gardens), R70-54 van Jan Schoonhoven (Museum Prinsenhof Delft) en Zelfportret met bontkraag van Charley Toorop (Museum MORE).