Tal R & Mamma Andersson | Rondom Hill

11.11.23 - 25.02.24
2 header website MA

Museum MORE toont dit najaar het krachtige werk van de Deens-Israëlische Tal R (1967) en de Zweedse Mamma Andersson (1962). Deze twee op het eerste gezicht totaal verschillende kunstenaars delen echter een grote fascinatie voor C.F. Hill (1849-1911), die met zijn zinderende landschappen en mysterieuze werelden vol angst en erotiek, een centrale figuur is geworden in de geschiedenis van de Noord-Europese kunst. De tentoonstelling Tal R & Mamma Andersson | Rondom Hill is dan ook een unieke ontmoeting tussen drie Scandinavische grootheden.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Lovend besproken in o.a. NRC, Volkskrant, Telegraaf, Gelderlander, Stentor, Tubantia en Museumtijdschrift.

Mamma Andersson The Father 2021 Courtesy of the Artist and Galleri Magnus Karlsson photo Per Erik Adamsson
Mamma Andersson, The Father, 2021, Courtesy of the Artist and Galleri Magnus Karlsson, photo Per Erik Adamsson
Tal R Hotel Malmø4 2021 Courtesy of the Artist and Galleri Bo Bjerggaard photo Anders Sune Berg
Tal R, Hotel Malmø, 2021, Courtesy of the Artist and Galleri Bo Bjerggaard, photo Anders Sune Berg
C F Hill Untitled Roaring Red Deer 1883 1911 Malmö Konstmuseum
C. F. Hill, Untitled (Roaring Red Deer), 1883-1911, Malmö Konstmuseum
C.F. Hill, Untitled (Ether Queens), 1883-1911, Malmö Konstmuseum

Wonderlijke tekenkunst

Ruim 75 zogenaamde ‘ziekte-tekeningen’ van de legendarische Zweedse kunstenaar Carl Fredrik Hill vormen de maalstroom waarop Tal R en Mamma Andersson zich hebben laten meevoeren, speciaal voor deze tentoonstelling. Beide hedendaagse topkunstenaars creëerden tientallen splinternieuwe werken, geïnspireerd door Hills wonderlijke en soms angstaanjagende tekenkunst. Hill maakte vanaf 28-jarige leeftijd heftige psychoses door en werd krankzinnig verklaard. Dit had een enorme impact op zijn werk. Was zijn kunst aanvankelijk geworteld in de Romantiek en de 19de-eeuwse Franse landschapstraditie, nu ging hij over op een mysterieuze wereld waarin hij zijn persoonlijkste visioenen verbeeldde. Artistieke fantasieën met kronkelende vrouwfiguren, wilde watervallen en ongetemde dieren. Hill keerde zichzelf binnenstebuiten en tekende zijn innerlijke duisternis en crisis op duizenden papieren. Zijn uitzonderlijke beeldtaal, van meer dan een eeuw terug, doet tijdloos aan.

C F Hill Untitled Landscape 1883 1911 Malmö Konstmuseum
C. F. Hill, Untitled Landscape, 1883-1911, Malmö Konstmuseum
C F Hill Untitled Roaring Lion 1883 1911 Malmö Konstmuseum
C.F. Hill, Untitled (Roaring Lion), 1883-1911, Malmö Konstmuseum
C F Hill Untitled Woman 1883 1911 Malmö Konstmuseum
C.F. Hill, Untitled (Woman), 1883-1911, Malmö Konstmuseum

Spanningsveld

Rondom die eigenzinnige ‘ziekte-tekeningen’ draait de nieuwe kunst van Tal R en Mamma Andersson. Met hun schilderijen en tekeningen reageren zij op het fenomeen Hill, en in het bijzonder op de selectie van 75 tekeningen. Daarmee tillen ze Hill ook uit boven zijn ‘ziekte’. Tal R maakte onder meer expressieve interieurs, stadsgezichten en landschappen in felle kleuren met mysterieuze personages en originele alter ego’s. Hij werkt in het spanningsveld tussen figuratie en abstractie. Net als Mamma Andersson dat doet, maar op haar eigen manier. Haar droomachtige ruimtes en landschappen staan in een meer klassieke traditie, met subtiele contrasten en een uitzonderlijk gevoel voor alle nuances van de kleur zwart. Alledaagse motieven combineert zij met filmische decors, waardoor ze vreemd en verontrustend worden. Andersson toont zo de ontmoeting tussen mensen en duisternis, die zo kenmerkend lijkt voor de Noord-Europese schilderkunst.

Tal R, Silver Hill, 2, 2022, Courtesy of the Artist and Galleri Bo Bjerggaard, photo Anders Sune Berg
Mamma Andersson, Conversation-Theater, 2022, Courtesy of the Artist and Stephen Friedman Gallery, photo Per-Erik Adamsson

Mystiek en melancholie

Dit ‘noordelijke’ levensgevoel in de kunst, doortrokken van introversie, verlangen, seksualiteit, mystiek, en melancholie is ook zichtbaar in het werk van dit Scandinavische drietal. De bezielde natuur, de geïsoleerde mens en het woeste dier dwalen rond in tijd en ruimte. Toch is een onderliggende existentiële beklemming en een ontzag voor het onverklaarbare universeel en herkenbaar, in vele vormen.

Tal R en Mamma Andersson hebben beiden internationaal naam gemaakt en de weg gebaand voor de nieuwe schilderkunst van de 21ste eeuw. Zij hadden solo’s in onder andere het Louisiana Museum of Modern Art en hun kunst wordt wereldwijd getoond in musea en gerenommeerde galeries. De tentoonstelling Rondom Hill is de eerste van Mamma Andersson in Nederland. En met dit project rondom C.F. Hill, zal deze onorthodoxe 19de-eeuwse kunstenaar in ons land ook erkenning krijgen voor zijn fascinerende universum.

De tentoonstelling is tot stand gekomen in een samenwerking tussen het Deense Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, het Zweedse Malmö Konstmuseum, Museum MORE en Mamma Andersson & Tal R.

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd boek in het Nederlands/Engels.

Mamma Andersson In the Presence of a Clown 2022 Courtesy of the Artist and Stephen Friedman Gallery photo Per Erik Adamsson
Mamma Andersson, In the Presence of a Clown, 2022, Courtesy of the Artist and Stephen Friedman Gallery, photo Per Erik Adamsson
Tal R Blue Towel 2022 Courtesy of the Artist and Galleri Bo Bjerggaard photo Anders Sune Berg
Tal R, Blue Towel, 2022, Courtesy of the Artist and Galleri Bo Bjerggaard, photo Anders Sune Berg