Locatie Gorssel t/m maandag 6 juni 2022
Kunstenaar Arjan van Helmond weet als geen ander de emotionele lading van het alledaagse voelbaar te maken. Hij verkent en vereeuwigt dingen en plekken op technisch virtuoze wijze in gouache en acrylverf op papier of doek. Zijn objecten en interieurs roepen diffuse emoties op, zoals een geur opeens een lang-vergeten ervaring kan terughalen.
In een plastic tuinstoel, een stuk tapijt, een onopgemaakt bed of het zicht op een blinde muur liggen tal van sluimerende sentimenten besloten en fragmenten van herinneringen. Zijn het die van de kunstenaar of van de kijker? Met zijn unieke verbeelding bouwt Van Helmond aan een soort geheugenpaleis, met universele zeggingskracht.
Een eigentijdse kruising tussen stilleven- en genreschilderkunst, zo zou je een groot deel van Van Helmonds oeuvre kunnen noemen. Twee genres die bij uitstek in Nederland tot volle wasdom kwamen. In tegenstelling tot veel traditionele genrestukken, zoals de 17de-eeuwse huiselijke taferelen van Johannes Vermeer of Jan Steen, is er geen mens te bekennen in Van Helmonds schilderijen.
Stil even
De menselijke aanwezigheid schemert overal door: de hoofdrolspelers kunnen zo dadelijk binnen wandelen of zijn net vertrokken. Zoals bij de eenzame gootsteen op Sink#1 (2010) met restanten van een avondje met wijn en een kant-en-klaarmaaltijd. Het zijn geen zorgvuldig gearrangeerde stillevens, eerder een subtiel ‘stil even’. Alsof de kunstenaar, heel even, op de pauzeknop van het alledaagse leven heeft gedrukt.
Arjan van Helmond, Sink #1, 2010, particuliere collectie
Arjan van Helmond, Reception room #3 carpet, 2009, particuliere collectie
Autobiografische start
Van Helmond start het creatieve proces vaak vanuit een autobiografisch vertrekpunt. Zijn werken zijn echter nooit een-op-een beelden uit zijn herinnering, maar combinaties met foto’s uit zijn eigen archief of onpersoonlijke online vondsten. Zoals de plastic tuinstoel die hij tegen kwam op Marktplaats, achteloos gefotografeerd.
Arjan van Helmond, Porcelain #2, 2011, Rabo Kunstcollectie Utrecht
Monumentaal
Sinds tien jaar groeit Van Helmonds werk in formaat. Gaandeweg vergroot hij zijn onderwerpen uit tot monumentale voorstellingen. Zo schildert hij – meer dan 3 meter breed – een nonchalante uitstalling van porseleinen bordjes, glazen karaffen en kitschbeeldjes zoals je die ziet in een kringloopwinkel. Met her en der een flonkering op de objecten, poserend in het flitslicht. Zo geeft Van Helmond ‘onbijzondere’ dingen een tweede leven.
Amsterdam, Londen, Berlijn
Arjan van Helmond (Deurne, 1971) woont en werkt in Amsterdam nadat hij enkele jaren in Berlijn actief was. Van Helmond studeerde in 2004 af aan de Rijksakademie. Daarna nam zijn artistieke loopbaan al snel een hoge vlucht toen de Britse Saatchi Gallery hem in het vizier kreeg. Hij exposeert inmiddels in binnen- en buitenland. In 2017 ontving hij de Jeanne Oosting Prijs voor zijn oeuvre tot dusver.
Ateliermuziek
Speciaal voor MORE heeft Arjan van Helmond een lijst met muziek samengesteld die hij veel draait als hij aan het werk is. "Een beetje Berlijn, Beiroet, Parijs en Amsterdam". Luister hier naar Arjans ateliermuziek op Spotify.
Arjan van Helmond, Cabinet #1, 2009, collectie kunstenaar
Arjan van Helmond, Glass, ashtray, game, 2006, plancius art collection, Amsterdam
What speaks to us
Conservator Marieke Jooren selecteerde samen met Arjan van Helmond ruim 20 werken die samen 15 jaar omspannen. Jooren schreef ook een essay voor Van Helmonds nieuwe monografie What speaks to us, die net verschenen is. Uitgeverij: Jap Sam Books.
Bruiklenen zijn afkomstig van AkzoNobel Art Foundation, ING collectie, Rabo Kunstcollectie, Kunstcollectie LUMC, plancius art collection, De Nederlandsche Bank en particuliere collecties uit binnen- en buitenland. Van Helmond wordt gerepresenteerd door galerie Albada Jelgersma in Amsterdam.