Panorama | Rombout Oomen

Nu te zien
08.03.24 - 23.06.24
I1 A2454 Eva Broekema

Vanaf nu te zien in ons kabinet: een spectaculair werk van Rombout Oomen.

Maandenlang werkte kunstenaar Rombout Oomen (1975) bij NDSM-FUSE in Amsterdam voor het publiek aan het 8 meter lange panorama The Rule of Law. Het schilderij heeft een doorsnede van maar liefst 5 meter en een hoogte van bijna 3 meter. Met behulp van VR-techniek schilderde Oomen het werk van 180 graden met ‘zwarte gaten’, bollen in een diepzwarte kleur die het panorama optisch vervormen. Samen met de soundscape van componist Bart Huskes, ervaar je The Rule of Law met je ogen en je oren. Open je zintuigen!

Beluister nu alvast een fragment van de soundscape.

Rombout Oomen in zijn panorama in Museum MORE

Een paradijselijke plek

The Rule of Law wordt het klapstuk van Oomens doorlopende serie His Paradise Garden. In een figuratieve stijl en fel, brutaal kleurgebruik legt hij in deze serie de tuin van zijn vader vast. Deze paradijselijke tuin is voor vader en zoon Oomen een toevluchtsoord: een plek waar rust wordt gevonden. The Rule of Law is bedoeld als pendant van die tuin. De soms zware dagelijkse realiteit, waarin oorlog, geweld en onderdrukking aan de orde van de dag zijn, wordt in het werk behandeld en tegelijkertijd even achtergelaten.

In een spannende mix van technieken, waaronder olieverf en graffiti, verwerkt Oomen zowel persoonlijke als universele motieven en concepten in zijn werk. Oomen put uit de wetenschap: filosofische, maatschappelijke, natuurkundige en biologische concepten liggen aan de basis van zijn werk en worden door middel van zijn kunst onderzocht. Hij is gefascineerd door natuurlijke processen als groei, bloei en verval en de balans in de natuur tussen orde en wanorde. Deze verschijnselen ziet hij ook in de samenleving terug.

Wat is realisme?

In de collectiepresentatie stelt Museum MORE zichzelf doorlopend de vraag wat realisme precies inhoudt. In een wisselende presentatie binnen de collectie-opstelling rekken we de grenzen van het begrip zo nu en dan ook op. The Rule of Law is onderdeel van deze zoektocht naar de randen van het realisme.

Bij het beantwoorden van de vraag 'wat is realisme?' gaat men vaak uit van de zichtbare werkelijkheid. Maar ieder mens neemt die zichtbare werkelijkheid anders waar. Ook is de menselijke waarneming van de werkelijkheid beperkt. In de vorm van een duizelingwekkend visueel spektakel behandelt The Rule of Law onze beperkingen bij het zien en interpreteren van de realiteit. Is de zichtbare werkelijkheid wel zo objectief? En kan ik mijn waarneming vertrouwen?

Begin van het constructieproces
Rombout Oomen bij de start van de uitvoering

Over de kunstenaar

Rombout Oomen studeerde van 1996-2000 Vrije Grafiek aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij woonde en werkte in Amsterdam, Berlijn, Helsinki en deed residenties bij het LIA in Leipzig en in Sint Petersburg.

In 2004 maakte hij de controversiële muurschildering Roosje in Amsterdam Oud-West, waarna er een publiek debat ontstond over kunst in de openbare ruimte en de waarde van vrijheid van meningsuiting. De schildering werd beschadigd en nadien door Oomen hersteld en aangepast. Na Roosje werd Oomens schilderkunst meer uitgesproken politiek geëngageerd.

In 2016 won Oomen de Nieuw Dakota - Francis Boeske Projects Zomershow juryprijs. In datzelfde jaar werkte hij in opdracht van het Duitse Ministerie van Financiën en in 2020 maakte hij op verzoek van de Duitse overheid een schilderij tijdens een plenaire EU-vergadering over de gevolgen van de coronapandemie. Daar kreeg Oomen de kans om de Europese ministers van Volksgezondheid toe te spreken. Sinds 2018 werkte hij aan de doorlopende serie His Paradise Garden. Zijn werk is opgenomen in collecties in Duitsland, China, VS, Italië en Nederland.