Nationale Museumweek
bij Museum MORE

Dit event is voorbij.

Ontdek grootmeester Pyke Koch (1901-1991) en zijn werk tijdens de Nationale Museumweek van 10 t/m 15 april in Museum MORE. Tijdens flitscolleges vertellen onze professionele gidsen meer over deze heer van stand en zijn iconische schilderij Het signaal.

Pyke Koch is een van de sterkunstenaars van Museum MORE. Met slecht 120 schilderijen behoort het oeuvre van Pyke Koch nog altijd tot de top van het neorealisme en de 20ste-eeuwse figuratieve kunst.

Pyke Koch Het Signaal 1975 Collectie Museum MORE

Het signaal (1975) is een vrij laat schilderij van deze grootmeester. Het werk is oorspronkelijk groter geweest. Eerder was er een vrouw te zien met een soort matrozenjas die open viel. Het was aanvankelijk Kochs bedoeling om een transseksueel, een hermafrodiet weer te geven. Daar is hij toen niet helemaal uitgekomen en daarom heeft hij later het schilderij verkleind. Koch heeft alleen de kop gehandhaafd. Opvallend is dat ze haar hand heeft opgeheven. Ze geeft ermee aan hoe duur ze is.

Als ‘heer van stand’ haalde hij toch zijn inspiratie o.a. uit de Duitse cinema, achterbuurtscènes en kermistaferelen. Van verlopen prostituees maakte Koch godinnen uit de goot. Tijdgenoot, vriend en dichter Adriaan Roland Holst: “Willink schildert de wereld. Koch schildert het leven”.

Tijden van flitscolleges tijdens Nationale Museumweek

Dinsdag 10 t/m vrijdag 13 april
11.00u – 12.00u – 13.00u – 14.00u – 15.00u – 16.00u

Zaterdag 14 en zondag 15 april
11.00u – 13.00u – 15.00u

Het deelnemen aan deze flitscolleges rondom Pyke Koch en Het signaal is gratis. Verzamelen op het aangegeven tijdstip in zaal 3 van Museum MORE in Gorssel.

Er is more tijdens de Nationale Museumweek

Ook in Kasteel Ruurlo vertellen we graag tijdens de Nationale Museumweek over ons pronkstuk ‘Portret van Mathilde’ van Carel Willink. Bekijk de website van de Nationale Museumweek en ontdek samen #OnsEchteGoud.