Nieuwe Kaders

Van 3 oktober 2020 t/m 24 januari 2021

Schilderkunst, fotografie en film 1920-1940

Locatie: Museum MORE, Gorssel

Voor het eerst in Nederland ontmoeten neorealistische schilderkunst, Nieuwe Fotografie en interbellumfilm elkaar in één tentoonstelling. Deze unieke tentoonstelling laat zien dat deze drie kunstvormen in Nederland veel verwantschap hadden. Abrupte afsnijdingen, extreme perspectieven en close-ups: kunstenaars in deze disciplines experimenteerden met allerlei spannende technieken. Met werk van grootheden uit de schilderkunst, fotografie en film zoals Erwin Blumenfeld, Eva Besnyö, Paul Citroen, Piet Zwart, Pyke Koch, Charley Toorop, Joris Ivens en Carel Willink.

Afbeelding: Pyke Koch, portret van Asta Nielsen, 1929, collectie Centraal Museum Utrecht © Pictoright

Verwacht

Filmmakers, fotografen en schilders kozen vergelijkbare thema's en stilistische middelen. Ze keken naar de zichtbare realiteit met een nieuwe, moderne uitstraling. Hun portretten, stillevens, stadsgezichten en natuurclose-ups worden gekenmerkt door verrassende en ongewone (camera) perspectieven, abrupte afsnijdingen, sterke licht-donker contrasten of een haarscherpe weergave van een volledig beeldoppervlak.

Deze ontwikkelingen veroorzaakten een creatieve explosie in een artistieke omgeving waarin kunstenaars elkaar goed kenden en lid waren van dezelfde kunstenaarsverenigingen. Internationaal opererende fotografen en kunstenaars Erwin Blumenfeld, Eva Besnyö en Paul Citroen speelden hierin een sleutelrol. Hun werk zal te zien zijn naast schilderijen van Nederlandse neorealistische leiders uit de schilderkunst zoals Pyke Koch, Raoul Hynckes, Wim Schuhmacher, Carel Willink en Charley Toorop.

Jan Ouwersloot, Leidseplein bij avond, 1934, Stedelijk Museum Amsterdam

Asta Nielsen (1881-1972), Danish film diva in 1925

Cinema als inspiratie

Schilder Pyke Koch was gefascineerd door de moderne Duitse cinema en met name de actrice Asta Nielsen (1881-1972), een van de eerste internationale filmsterren. Een foto van Nielsen uit 1925 ter promotie van de film Joyless Street (Die Freudlose Gasse) van regisseur Georg Wilhelm Pabst inspireerde Koch om haar portret in 1929 te schilderen.